بالم لب چیست و چه فایده ای دارد؟ (راهنمای خرید بالم لب)

چگونه بهترین بالم لب موجود در بازار را بخریم؟

بالم لب چیست,راهنمای خرید بهترین بالم لب

بالم لب محصولی مومی ‌شکل جهت استفاده موضعی می باشد. بالم‌ ها امکان دارد به صورت ماتیکی یا کاسه‌ای باشند. اصلی ترین کاربرد بالم مراقبت از پوست لب می باشد. یک بالم خوب باعث خواهد شد که لب‌‌ براثر خشکی تَرَک نخورند. لب‌ های خشک و پوسته‌ پوسته به خودی خود جهت خراب ‌کردن شادابی صورت کافی می باشند!

برخی بالم‌ ها  دارای ضدآفتاب نیز می باشند و از پوست لب در مقابل پرتوهای آسیب زای خورشید مراقبت خواهند نمود. درکل کارکرد بالم لب مراقبت از لب است که اصولا زیاد به آن ‌توجهی نمی شود.

اینکه تا چه اندازه بالم لب برایتان نتیجه بخش باشد به فرمولاسیون بالمی که انتخاب نموده اید بستگی خواهد داشت. بهتر است درباره مواد تشکیل ‌دهنده بالم‌ ها مقداری اطلاعات‌ داشته باشید.


ترکیبات سازنده بام لب

بالم لب باید دارای مواد مرطوب ‌کننده باشد. اما این تنها کافی نمی باشد. علاوه ‌بر مواد مرطوب ‌کننده باید مواد دیگری نیز وجود داشته باشند که به ‌عنوان لایه محافظتی برای نگه داشتن رطوبت عمل نمایند . مواد مرطوب ‌کننده جذب پوست خواهند شد و لایه محافظ از تبخیر و خروج رطوبت خواهد نمود.

مواد حساسیت زای بکار رفته در برخی بالم لب ها

ولی بد نیست بدانید که بعضی وقت ها در برخی از بالم ها ترکیباتی وجود دارد که احتمال دارد با نتیجه عکس همراه باشند و پوست لب را دچار خشکی بیشتر کند. ازجمله موادی که باید درمورد آن ها با احتیاط بیش تری عمل کنید عبارتند از:

ترکیبات معطر: در منابع گوناگونی به امکان حساسیت ‌زایی ترکیبات معطر اشاره کرده اند. خیلی از بالم ‌ها  دارای بوی خاصی نمی باشند. منتها بعضی بالم ‌ها را با اضافه‌ نمودن ترکیبات معطر خوشبو می ‌کنند. اما بعضی افراد احتمال دارد به ترکیبات معطری که در فرمولاسیون بالم‌ ها  مورد استفاده قرار می گیرد حساس باشند. به عنوان مثال، می شود از سینامِیت‌ ها نام برد که به دلیل عطر خوب و فواید ضدآفتابی در بالم‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند. ولی با تمام پوست‌ ها سازگار نمی باشند.

ترکیبات خنک ‌کننده: لازم است درباره کافور، فِنول، مِنتول و الکل نیز به شما هشدار دهیم. ترکیبات گفته شده دارای فواید خنک ‌کنندگی می باشند و لب ‌ها را بعد از استفاده خنک می ‌کنند. ولی احتمال دارد اذیت ‌کننده نیز باشند. اینها حتی در مواردی احتمال دارد لایه مراقبتی پوست را به مرور از بین ببرند و لب‌ها را در مقابل محرک‌های محیطی حساس ‌تر نمایند.

پارابن‌ ها: پارابن‌ها به گروهی از مواد نگهدارنده‌ اطلاق می‌شود که وجودشان در لوازم آرایشی به پیشگیری از آلودگی محصول به عوامل باکتریایی جلوگیری می‌کند. ولی پارابن ‌ها احتمال دارد آلرژی پوستی به وجود اورند.

سالیسیلیک اسید: سالیسیلیک اسید ماده‌ای ضدآکنه می باشد که  دارای خاصیت لایه ‌برداری نیز است. این ماده سلول ‌های مرده پوست را از روی لب برطرف می کند. ولی استفاده مداوم از بالم ‌های دارای سالیسیلیک اسید احتمال دارد باعث به وجود آوردن التهاب و خشکی لب گردد.

ویتامین E: ویتامین E ماده معمولی در فرمولاسیون بالم‌ها می باشد. اما بعضی اشخاص به ویتامین E موضعی حساس می باشند.

اینها تنها بخشی از ترکیباتی می باشد که احتمال ایجاد حساسیت در افراد را ایجاد خواهد کرد. پس موقع خرید بالم حتما به ترکیبات محصول توجه کنید. ممکن است مجبور باشید چند بالم را امتحان نمایید تا ببینید کدام بالم و چه ترکیباتی با پوست لب شما سازگارتر می باشد.


مزایای استفاده از بالم لب

مزایای بالم لب

۱. ترمیم زودتر تر پوست لب

پوست لب نازک ‌تر از پوست صورت می باشد. پس در صورتی که از ترک لبعذاب می کشید، استفاده از بالم لب باعث خواهد شد که لب های شما مرطوب گردند و زودتر بهبود پیدا کنند.

۲. رفع ترک لب

در صورتی که ترک لب ها را تجربه نموده باشید، دقیقا اطلاع دارید که این مسئله چقدر زجرآور می باشد. در طی فصل زمستان لایه نازک لب به سادگی ترک خواهد خورد. هوای سرد ، باعث ترک خوردن لب‌ ها و خشک شدن آن ها می گردد. پس استفاده از یک بالم لب قادر خواهد بود مانع عذاب کشیدن شما گردد.

۳. زیبا تر شدن ظاهر لب

برق لب های فراوانی در دسترس می باشند که قادر هستند به شکل موقتی لب های شما را زیبا تر نمایند و آن را پرحجم تر نشان بدهند. اما بالم به عنوان یک نرم کننده، لب هایتان را به طور کلی جوان می کند و موجب زیبایی آن خواهد شد.

۴. محافظت در برابر خورشید

بسیاری از بالم ها دارای SPF می باشند. این موضوع به شکل خودکار به لب هایتان کمک خواهد کرد که خشک نگردند و ترک نخورند و در برابر اشعه‌ های مضر ایمن باشند.

ترکیبات رایج در بالم لب

شی باتر:

شی باتری که  در بالم لب وجود دارد، باعث تغذیه پوست لب می گردد. در صورتی که لب شما خیلی خشک است و یا در صورتی که در شرایط آب و هوایی سرد می باشید، این ماده برای نرم کردن لب ها خیلی اثرگذار است.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا به دلیل فواید درمانی و مرطوب کننده بودن خیلی معروف می باشد. این ماده برای کسانی که به بالم های چرب علاقه ندارند، خیلی ایده ال می باشد. با استفاده از بالم لب دارای آلوئه ورا لب هایتان تغذیه می گردد.

ویتامین ای:

ویتامین E یک آنتی ‌اکسیدان می باشد و به ترمیم و مراقبت از پوست کمک خواهد کرد. بالم لب دارای ویتامین E قادر خواهد بود در ترمیم لب‌ های خشک و ترک خورده در شرایط بد آب و هوایی خیلی موثر عمل نماید.

پانتنول:

پانتنول یا پروویتامین B5 جهت بهبود خشکی لب خیلی موثر می باشد و اثر آرامش بخشی بر پوست خواهد داشت. وجود این ماده در بالم لب قادر خواهد بود لب های شما را نرم کند.


نکات تکمیلی برای خرید بالم لب

راهنمای خرید بالم لب

بررسی ترکیبات آلرژی زا در بالم لب

برخی اوقات بعضی از بالم لب ها دارای ترکیباتی می باشند که قادر خواهند بود نتیجه عکس ارائه کنند و موجب تحریک پوست لب ها گردند. از جمله موادی که باید در مورد آن ها  خیلی مراقب باشید عبارتند از:

ترکیبات معطر و مصنوعی

متخصصان پوست توصیه می کنند که تا جای ممکن از استفاده از لوازم آرایشی که دارای عطر یا رایحه می باشند، اجتناب نمایید. به این دلیل که امکان دارد بعضی از اشخاص در صورت استفاده از آن ها به این مواد حساسیت پیدا کنند. با استفاده از بالم لب های معطر، پوست لب ها خشک و ترک خورده خواهد شد.

ترکیبات خنک کننده

احتمالا شما نیز از لوازم آرایشی استفاده کرده اید که به شما حس طراوت و شادابی می دهد. این مواد آرایشی دارای ترکیبات خنک کننده مثل الکل، کافور و … می باشند. با این وجود، بهترین بالم لب ها آنهایی می باشند که فاقد این مواد هستند.

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید