ضعیف شدن چشم + علائم و راه های پیشگیری

چگونه چشمانی سالم و قوی داشته باشیم؟

ضعیف شدن چشم

نشانه‌های ضعیف شدن چشم روز به روز در حال بیشتر شدن هستند. با افزایش روز افزون استفاده از انواع صفحه‌های نمایش و همینطور، نداشتن رژیم غذایی مناسب برای تفویت چشم، در نتیجه ضعف در بینایی را نیز به همراه دارد.

ضعف در بینایی در هر سنی ممکن است اتفاق بی افتد و تبدیل به بیمارهای شایع چشمی شود. در ادامه با رض اپتیک همراه باشید تا مهم‌ترین نشانه‌های ضعیف شدن چشم را برسی کنیم.

علت ضعیف شدن چشم چیست؟

نشانه های ضعیف شدن چشم در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند. هر کسی بنا به نوع سبک زندگی و کارهایی که انجام می‌دهد، با توجه به نامحسوس بودن بیماری‌های چشمی و توجه نکردن به علائم این بیماری‌ها متوجه آن‌ها نمی‌شود.

بهتر است بدانید برای جلوگیری یا تشخیص بیماری‌های شایع چشمی لازم و مهم است که اکثر افراد سالانه یک بار به چشم پزشک مراجعه کرده و چشمان خود را معاینه کنند تا در صورت بروز هرگونه اختلال در بینایی بتوانند زودتر آن را کنترل کنند.

بیماری شایع چشمی زیادی وجود دارند مانند: آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و انواع بیماری‌های ارثی که هر کدام علائم خاص خود را داشه و  به نظارت مکرر، درمان و همیطور به رسیدگی نیاز دارند.

با توجه به این که چشم‌ها از جمله مهم‌ترین دارایی‌های ما هستند، بهتر است به توصیه‌های چشم پزشک عمل کنید تا در صورت بروز هرگونه اختلال در بینایی، بتوانید تا دیر نشده آن را کنترل کنید تا اوضاع وخیم‌تر از وضعیت فعلی نشود.

در ادامه این مطلب به معرفی علائم ضعیف شدن چشم می‌پردازیم تا در صورتی که هر کدام از آن‌ها را مشاهده کردید بتوانید به سرعت به چشم پزشک مراجعه کرده تا چشمان شما را معاینه کند.

۱- خستگی چشم

یکی از نشانه‌های مهم ضغیف شدن چشم، خستگی‌های بیش از اندازه چشمی است. منظور نه یک خستگی کوتاه مدت که با خواب کافی رفع می‌شود نیست، خستگی چشمی ادامه‌دار و هر روزه ممکن است، بر روی وضوح بینایی تاثیر منفی داشته باشد.

در صورتی که چشمان شما با نگاه کردن به صفحه تلویزیون، موبایت، کامپیوتر یا خواندن کتاب بیش از اندازه دچار خستگی‌های مکرر می‌شوند، بهتر است به سرعت به یک چشم پزشک مراجعه کنید.

اما بهتر است بدانید که خستگی‌های چشمی طولانی مدت نیز ممکن است در اثر سرماخوردگی، کمبود خواب بیش از اندازه، انواع ویروس یا آلرژی اتفاق بیوفتد که این موضوع توسط چشم پزشک است که تشخیص داده می‌شود.

۲- چشمک زدن چشم

چشمک زدن منظم چشم به خودی خود نشانه‌ای از ضعیف شدن بینایی نیست. بهتر است بدانید که چشم با چشمک زدن می‌تواند مقدار نور وارد شده را کنترل کرده و راه حلی برای خارج شدن از خیرگی چشم است.

با این حال چشمک زدن منظم، می‌تواند نشانه‌ای از ضعیف شدن چشم نیز باشد. در صورتی که چشمان دچار نزدیک بینی (myopia) یا دوربینی (hyperopia) باشند ممکن است در صورت عدم استفاده از عینک، دچار چشمک زدن‌های منظم و بی وقفه شود.

همینطور بهتر است بدانید که در صورتی که کودکان یا نوجوانان دچار چشمک‌های پی در پی می‌شوند، ممکن است که نشانه‌ای از تنبلی چشم (amblyopia) باشد و بهتر است برای تشخیص این رفتار به پزشک مراجعه شود.

۳- دوبینی یا دید دوگانه

مهم‌ترین نشانه ضعیف شدن چشم، دوبینی یا دید دوگانه است. فرقی ندارد که این اتفاق به صورت وقفه‌ای اتفاق بیوفتد یا به صورت منظم و مکرر، در هر صورت دوبینی از جمله واضح‌ترین علائم ضعیف شدن چشم است.

دوبینی تعادل فرد با به هم میزند و باعث می‌شود تا افراد در انجام فعالیت‌های روزانه خود نتوانند بدون سرگیجه و عصبی شدن کاری انجام دهند و این موضوع آزار دهنده‌ای است که حتی باعث می‌شود یک تصویر دوگانه در کنار هم ببینید.

۴- دوربینی

در صورتی که چشم به دوربینی مبتلا شود، در این حالت دیدن اشیا نزدیک سخت شده و فرد دچار تاری دید شدید می‌شود که این حالت، سرگیجه را نیز به همراه دارد. دوربینی یک ضعف در بینایی است که اجسام در دوردست واضح‌تر دیده می‌شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بروز دوربینی، اگر به سرعت برای درمان آن اقدام کنید، کمتر پیشروی کرده و کمتر افزایش پیدا می‌کند. اما در صورت عدم درمان، بدون این که متوجه شوید چشمان شما را ضعیف‌تر از پیش می‌کند.

۵- نزدیک بینی

نزدیکی بینی برخلاف توضیحاتی که بالا در مورد دوربینی داده شد، برعکس عمل کرده و اگر فردی دچار نزدیک بینی باشد اجسامی که در دوردست می‌بیند تار شده و در نتیجه فقط اشیا نزدیک را به وضوح دیده می‌شوند.

بهتر است بدانید که نزدیک بینی نیز از جمله علائمی است که اگر به سرعت کنترل نشود، بدون این که فرد متجه شود، بدتر شده و تاری چشم نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه روند ضعیف شدن چشم را بیشتر می‌کند.

۶- سردرد شدید

یکی دیگر از نشانه‌های مهمی که ممکن است ناشی از ضعیف شدن چشم باشد، سردرد است. این نوع سردرد زمانی اتفاق می‌افتد که برای داشتن تمرکز یا جلوگیری از انحراف چشمی، فشار زیادی به چشم وارد می‌شود و در نتیجه سردرد را به همراه دارد.

از جمله علائمی که سرعت ابتلا به سردرد را دوچندان می‌کنند، تاری چشم و دوبینی هستند که با افزایش کارکرد چشم بیش از اندازه‌ی طبیعی، باعث بروز سردردهای شدید می‌شوند.

۷- دید ضعیف در شب

دید ضعیف در شب ممکن است علائم زیادی داشته باشد. چشم برای دیدن در نور کم باید با تاریکی سازگار شود، اما در صورتی که چشمان شما در تاریکی دچار کمبود بینایی می‌شوند، می‌تواند منجر به ضعیف شدن چشم شود.

البته بهتر است بدانید که دید ضعیف در شب می‌تواند در نتیجه بیماری آب مروارید، دیابت، کمبود ویتامین A یا در نتیجه تاثیر منفی جراحی لیزیک باشد، با این حال فشار بیش از اندازه برای دیدن در تاریکی باعث می‌شود چشم ضعیف‌تر از قبل شود.

بهترین راه های پیشگیری از ضعیف شدن چشم

  • بهتر است با نور کم اتاق به صفحه تلویزیون یا مانیتور نگاه کنید.
  • بهتر است استفاده از عینک و لنزهای تماسی را فراموش نکیند.
  • در هر ۲۰ دقیقه نگاه کردن به صفحه مانیتور، ۲۰ ثانیه به چشمان خود استراحت دهید.
  • برای جلوگیری از خشکی چشم، به هوای مطبوع اتاق توجه ویژه ای داشته باشید.

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده در مورد انواع اختلالات شایع چشمی که هر کدام در صورت معاینه و عدم کنترل به موقع، توانایی ضعیف‌تر کردن چشم را در طولانی مدت دارند، باید بدانید که برای تشخیص درست و هرچه بهتر این علائم باید با یک متخصص چشم پزشک مشورت کرده تا در نتیجه چشم، بیش از قبل ضعیف نشود.

منبع رض اپتیک

اشتراک:

نظر خود را بیان کنید